Cum vad strainii ia romaneasca?

Vorbind despre popularitatea recenta a bluzei romanesti, specialistii spun: “Cred ca moda merge in cicluri. Imi amintesc cand eram adolescent, caci a fost o moda minunata pentru “bluza taraneasca” [cum a fost numita ia]. Nu a existat o referire specifica la Romania, dar poate ca acesta este locul unde a venit inspiratia.

“A avut de-a face cu epoca hippie si cu bluzele interesante. Poate ca aceasta este o miscare pentru femei, ia fiind mai feminina.” Oricum ar fi poti cumpara bluze de pe iiana.ro.

Specialistii au vorbit cu Dinu Bodiciu, designer roman de moda si accesorii, cu sediul la Londra. Dupa prima sa diploma in Design grafic, a obtinut o diploma de master in Design si Tehnologie de moda la London College of Fashion.

Colectia sa de absolvire, prezentata la Muzeul Victoria si Albert, a atras atentia mass-media cu formele, texturile si stilul sau. El este, de asemenea, bine cunoscut pentru crearea unui costum purtat de Lady Gaga.

“O bluza romaneasca nu apartine nici unei perioade. Toate hainele taranesti sunt transferate de la un secol la altul fara a iesi din moda. ” Yves Saint Laurent

Dinu considera ca, ca orice alta inspiratie etnica, costumele si detaliile folclorice romanesti sunt o zona valoroasa si foarte bogata pentru explorare. Multi au facut-o in mod clar inainte si in conformitate cu el cele mai multe rezultate au fost destul de succes.

Din ce in ce mai multe companii mari si designeri se inspira din culturi internationale precum Romania. Indiferent daca economiile locale sau nationale din aceste tari beneficiaza sau nu sunt indirect afectate este o alta poveste.

Potrivit lui Dinu, nu puteti pune un drept de autor asupra unei culturi populare: “Succesul produsului final este ceea ce ii face valoarea, iar daca un produs devine foarte popular, poate ca acesta este de fapt o parte pozitiva pentru raspandirea folclorului romanesc. Intrebarea este mai degraba calitatea produsului final. ”

L-am intrebat de ce crede ca acest lucru a devenit o tendinta in ultimii ani si de ce el crede nume mari precum Tom Ford si companii precum Anthropologie au colectii inspirate de populatia romaneasca:

“In acest moment poate, inspiratiile etnice care au fost utilizate pe scara larga au devenit neatractive. Clientii contemporani se plictisesc foarte radial, iar designerii trebuie sa se confrunte cu acest sezon cu noi si proaspete idei. ”

Exista designeri precum Isabel Marant care vand o copie a bluzei romanesti la celebritati de la Hollywood la preturi mari, chiar daca majoritatea nu sunt fabricate in Romania. Dinu argumenteaza ca este foarte bun atunci cand o marca mentioneaza inspiratia.

Pentru el, valoarea monetara nu este la fel de importanta atunci cand vorbim despre identitatea nationala – ceea ce conteaza este “daca designul este bine interpretat sau pur si simplu copiat. In cel de-al doilea caz, cred ca marca in sine trebuie sa sufere, ca si cazul KTZ, care replica literal un design etnic “.

“Cred ca este echitabil si cinstit sa impartasim inspiratia, mai ales pentru ca in aceste zile nimeni nu reinventeaza saptamanal moda”, a adaugat el.

Leave a Reply